maandag 17 oktober 2011

Po-si-tio-ne-rings-ex-pert (2)

Po-si-tio-ne-rings-ex-pert Ad heeft na uitgebreid onderzoek verslag gedaan over zijn bevindingen. Eigenlijk was ik helemaal niet van plan om nog iets over die fusie te schrijven, maar ik kon het niet laten, het was allemaal te erg. Hieronder in samenvatting de bevindingen van Po-si-tio-ne-rings-ex-pert Ad en daaronder mijn reactie. De fusie-site is niet openbaar en dat is waarschijnlijk maar goed ook. In een fillumpje op deze fusie-site legt Po-si-tio-ne-rings-ex-pert Ad in een grijze lawine van woorden onder andere uit dat hij het nodig vindt dat er misschien een nieuwe naam voor de school moet komen. Po-si-tio-ne-rings-ex-pert Ad heeft natuurlijk vrienden die daarbij kunnen 'helpen' evenals met het bedenken van een nieuwe huisstijl enz. en zo kan hij de zakken van zichzelf en zijn vrienden nog verder vullen.

Studenten willen meer structuur en duidelijkheid

Meer structuur en duidelijkheid. Dat is één van de verbeterpunten die naar voren komen in het onderzoek van Addfocus, het bureau dat beide roc’s begeleidt bij de positionering van de nieuwe organisatie. Zowel onze studenten als docenten vragen daar om. Betere roosters en minders lesuitval is een ander belangrijk verbeterpunt dat studenten noemen. Evenals een betere kwaliteit van lessen – de ‘ goede’ docenten niet te na gesproken uiteraard.
Er is ook veel aandacht voor de zaken waar de roc’s nu al goed in zijn. Ook hier wordt de begeleiding van docenten genoemd, net zoals hun betrokkenheid. De goede praktijkstages is een ander voorbeeld van een belangrijk pluspunt. ‘Je krijgt hier echt les’, zeggen studenten van Ter AA. ‘ Goede praktijklessen van professionals uit het vak’, vinden studenten in Eindhoven.
Adriaan Oomen, directeur van Addfocus, vertelt over een aantal zaken dat hem is opgevallen in het onderzoek.

Mijn reactie op bovenstaande.

Zelden zoveel platitudes, clichés en algemeenheden gehoord. Maar goed, iets anders kun je ook niet verwachten van een po-si-tio-ne-rings-ex-pert (blijft een moeilijk woord); het bureau is ingehuurd met Rijksgelden en doet wat het moet doen en waar het goed in is: vertellen wat iedereen al weet. Het erge aan dit alles is dat de heren en dames opdrachtgevers in het filmpje ook nog oplettend zitten te luisteren, alsof er allemaal nieuwe en onverwachte zaken naar voren komen. Er worden zelfs aantekeningen gemaakt. Wederom een bewijs van de stelling dat bewindvoerders steeds verder van de realiteit afstaan, en die realiteit is dat Rijksgelden uitgegeven moeten worden aan het primaire proces (gewoon lesgeven dus!) en niet aan bijdehante bureautjes. Edoch … onze realiteit zal weer anders zijn: ik vermoed dat onze po-si-tio-ne-rings-ex-pert wel een bevriend bureautje heeft dat op kosten van het Rijk gaat nadenken over de nieuwe naam van onze onderwijsinrichting.

Als fillumpje: Road to Nowhere van Talking Heads