donderdag 12 maart 2009

Vierkante meter

1 = 9,5 m2
1 = 2,5m2

Sinds afgelopen maandag heb ik een raar gevoel. Er sluimerde iets en uiteindelijk weet ik het: 1 = 9,5 m2. Een school moet wel eens verbouwen; tegenwoordig moeten er dan allerlei bureaucratische paden bewandeld worden om dat voor elkaar te krijgen. Er wordt dan in (of uit) principe niet meer gekeken naar de onderwijskundige achtergrond van zo'n verbouwing (bijvoorbeeld om dat in kennisland Nederland de practica anders ingericht moeten worden om zo allerlei innovaties bij te houden), maar naar andere zaken. Uiteraard wordt er eerst gekeken of er geld is; als dat schoorvoetend wordt toegegeven, dan volgt de volgende barriere: het aantal vierkante meters dat een school heeft. Daar zijn tabellen voor. In de technische sectoer is elke student 9,5 vierkante meter waard: vandaar dus 1 = 9,5 m2. Dus stel dat een school 400 studenten heeft, dan heb je 3800 m2 tot je beschikking. Als je daar overheen gaat, dan kun je de verbouwing vergeten: 'je hebt genoeg vierkante meters, mond houden en wegwezen', of het moet zij dat de desbetreffende kruidenier clement is. Hier zijn dus mensen mee bezig geweest om dat allemaal te bedenken en sindsdien zitten er weer mensen op spretsjiets te loeren of iedereen zich wel aan deze dwaze regel houdt (volgende week komt er overigens weer een meetploeg om te checken of de data in de spretsliets nog wel kloppen).
Ik was hiervan in de war en dan moet je die verwardheid kwijt ('delen' heet dat tegenwoordig) en dan vertel je bovenstaande aan anderen. Nooit doen! Want dan volgen vaak voorbeelden die nog erger zijn. Het meest schrijnenende: een lagere school was bezig met een aanbouw; een bezorgde moeder vroeg aan de leiding of de speelplaats niet wat klein werd. Nee hoor, 1 leerling was 2,5 m2 waard en aan die eis voldeed de speelplaats nog net.
Excuses voor het ontbreken van leestekens etc. want dat lukt mij niet op deze Windows-rommel.