zaterdag 11 april 2009

Klagen (1)

Er wordt veel geklaagd in de wereld, maar de ultieme klagers zijn natuurlijk de Hongaren. Nederlanders kunnen er ook wat van, maar vaak zit er geen structuur in en klaagt men er maar in het wilde weg op los. Daarom eerst wat theorie en daarna de praktijk. Onderstaand artikel vat goed samen dat de cultuur van een volk ook een grote rol speelt bij het 'klagen voor gevorderden'.
Hungarian Culture of Complaint
Posted by akos on Mar 18th, 2008
English speaking Hungarians often respond to questions like “How are you?” with a stream of complaints. They are not people in despair; this is simply how you are expected to react to such questions in Hungarian.
You complain about yours and let your partner complain about theirs; this is our version of “how’s it going?”. It is as empty as the Anglo-Saxon formality, you don’t care about the other’s problems and don’t expect to be listened to.
If you run a business, you are always supposed to complain, even if you are about to go on the Stock Exchange and spend the rest of your life banging ex-models on a yacht on the Carribean. Unfortunately, the so-called positive thinking has infected some of the Hungarian business people, so they smile and are very sure everything is ok. They are considered to be boastful and even stuck up by some. True, they should damn well respect the Hungarian culture of complaint.
Samengevat: als wij vragen 'Hoe gaat het er mee?' dan wordt er meestal geantwoord dat het allemaal wel OK is. De Hongaar daarentegen gooit er wat ellende uit, niet in de veronderstelling verkerend dat de ander ergens een oplossing voor geeft of op zijn of haar ellende in gaat. De gesprekspartner(s) doet en denkt hetzelfde, daarna kan het echte gesprek beginnen. Vaak duurt de begroetings-klaagsessie langer dan het gesprek, maar dat doet er niet toe, de ellende is geventileerd en daar gaat het om. In mijn Hongaarse omgeving zijn er ook mensen die de begroetings-klaagsessie tot een ware kunst hebben verheven en waar we in feite niet eens aan een gesprek toekomen. Daarover morgen in 'klagen voor gevorderden in de praktijk.'