donderdag 4 juni 2009

IWAB

De IWAB is verdwenen. IWAB is de afkorting voor Ik Weet Alles Beter. De IWAB was een betweterige, eigenwijze leerling, die het altijd beter wist, tijdens de les irritante vragen stelde, na de les bleef hangen voor meer informatie of met nog een min of meer corrigerende opmerking voor wat betreft de lesinhoud of het didactisch principe kwam. Dit soort leerlingen was niet geliefd bij zowel leerkracht als leerling. De IWAB ging echter altijd onverdroten verder in zijn zendingsdrift. De IWAB was vaak ook nauwelijks te onderscheiden van zijn medeleerlingen; ze zagen er niet uit als 'nerd' of iets dergelijks. Ze hadden altijd hun huiswerk af en haalden hoge cijfers. Vaak zaten ze wel op een van de 1ste rijen. Je kon je er niet tegen wapenen, want leerlingen kennis onthouden, dat ging natuurlijk ook weer te ver. De IWAB was altijd op zoek naar aandacht en ook in de gang of lerarenkamer was je je leven niet zeker. Soms keek je wel eens een toets extra 'zwaar' na om de IWAB op zijn nummer te zetten, maar dan kreeg je na de les weer een hoop gezeur en gediskuzeur. IWABs gingen ook in de pauze door en maakten zichzelf daardoor niet geliefd bij medeleerlingen.
Ik neem aan dat iedereen wel een IWAB in zijn of haar verleden heeft meegmaakt of er misschien zelf een is. Een IWAB ben je namelijk voor het leven. Toch had de IWAB zijn voordelen; soms stelde hij nuttige vragen, zodat je daar je les weer aan kon ophangen; een win-win situatie: IWAB blij, leerkracht blij, de rest ook wat geleerd. IWABs kenmerkten zich ook vaak door specifieke kennis bijvoorbeeld over vulkanen, elektriciteit of tapijtknopen in Zuid Vietnam.
Helaas, hij is niet meer: de IWAB. De absolute nivellering is ingezet. Potentiƫle IWABs worden in het lager onderwijs meteen onderdrukt door vermoeide leerkrachten en militante medeleerlingen. De doorzetter wordt in het vervolgonderwijs meedogenloos intellectueel geliquideerd. Ik verlang weer naar de IWABs; niet te veel, maar 2 per jaar zou toch mooi zijn. Geef de IWAB weer een kans!