dinsdag 21 december 2010

Tegendraads


Het heerst tegenwoordig. Vrijwel alle onderzoeken monden uit in een 'web met draden'. In dit web is de blauwe lijn de ideale 'draad' voor de ondernemende onderwijsmens. Hoe en waarom wij nu weer ondernemend moeten zijn, leg ik nog wel een keer uit, maar het gaat even over het web en de draden. Het oranje vlak ben 'ik' op basis van 111 vragen. Er moet dus nog wat gebeuren volgens de uitkomsten. Mijn marktgerichtheid, effectiviteit, sociale oriƫntatie, dominantie, zelfstandigheid en prestatiegerichtheid moeten in meer of mindere mate verbeteren; mijn creativiteit, flexibiliteit en risicobereidheid moeten in toom gehouden worden. Mijn eerste vraag was; waarom niet mijn sterke punten versterken en de andere zaken zo laten; zo slecht staat het er ook weer niet voor.
Een voorbeeld; Romario was een voetballer bij PSV. Het was een luie, maar wel effectieve spits. Voor hem zou je ook zo'n web kunnen maken. Meeverdedigen, spelbepalen, verdedigen, conditie waren zwaar onder de maat. Effectiviteit en creativiteit bij het scoren waren bijzonder goed ontwikkeld. Ik denk niet dat Hiddink met Romario veel getraind heeft op spelbepalend vermogen en verdedigen. Ik vermoed eerder dat Hiddink Romario's talenten verder heeft ontwikkeld.
Maar goed, wie ben ik. Waarom moet iedereen, na al de trainingen hetzelfde zijn?
Om dit alles te kunnen begrijpen, ga ik tijdens de vakantie eerst een cursus 'Tegendraads denken' volgen zodat ik de bedenkers van al die webben weer kan begrijpen.