donderdag 26 maart 2009

Geld

De laatste paar dagen weer met totaal foute dingen bezig geweest. Invullen en 'ontwerpen' van de door mij zo gehate 'spretsjiets'. Kan een mens dieper zinken. Ik denk het niet. De komst van de kompjoeter heeft veel ten goede veranderd, maar ook enkele uitwassen veroorzaakt die niet meer terug te dringen zijn. Het spretsjiet is er een van.
Op de web-site van de onderwijsinrichting waar ik werk staat de slogan 'de leerling staat centraal'. Dat is op zich natuurlijk totaal achterlijk, want wat zou er anders 'centraal' moeten staan. Kunnen ze niets anders laten bedenken? Erger is echter dat er ook geen moer van klopt. De leerling wordt meer gezien en ervaren als een hinderlijk object door het management (ik vermoed dat als er een dag niemand van de 21.000 leerlingen komt opdagen dat dat door een paar honderd personeelsleden niet eens opgemerkt wordt). Door de enorme regelzucht van de overheid en de kruideniersmentaliteit van de beleidsmakers wordt het onderwijs steeds meer een sluitpost op de begroting van mijn 'school' . Wij hebben als school een financieel tekort, terwijl er nauwelijks 50 % van de € 110.000.000,00 direct naar het onderwijs gaat. De rest gaat naar de manager vierkante meters en zijn ondergeschikten, een afdeling communicatie en marketing die in principe overbodig is en vele, vele kantoor- en boekhoudfuncties om die honderdtien miljoen euro per jaar in beeld te houden en te krijgen.
De managers houden het wel een tijdje vol dat de leerling centraal zou staan, maar na wat doorvragen geven ze toch ook schoorvoetend toe dat dit niet helemaal waar is. Ja, het toverwoord kwaliteit wordt wel in elk rapport gebruikt, maar het mag allemaal geen geld kosten. Onderwijs is m.i. geen product en een school geen bedrijf. Onderwijs is oorlog tussen de tollenaars en de mensen die nog echt willen onderwijzen. De tollenaars hebben al lang gewonnen, dus er zit niets anders op dan er zelf maar zo veel mogelijk van te maken. Maar helaas, bij mij stond ook de afgelopen dagen niet de leerling centraal, maar het spretsjiet.