donderdag 24 februari 2011

Onderwijs A.D. 2011

D.,

Ergens in oktober hebben we een gesprek gehad over mijn kijk op de functie codoc. We hebben het daar ook gehad over betrokkenheid en hoe ik kijk naar het 'regelen van een school'. Ik heb daar onder meer gesteld dat ik me niet genoeg gesteund voelde door jou en dat ik vond dat het MT te ver van de 'troepen' af staat. Je hebt dat onderschreven en gezegd dat je daarin ook graag een verandering wilde zien. Dit is m.i. onvoldoende gebeurd. Ik heb toen gesteld dat ik over een half jaar zou komen met een definitieve stellingname v.w.b. het uitoefenen van mijn takenpakket. Bij deze deel ik je mee dat ik zo snel mogelijk van al mijn coördinerende taken af wil en terug wil naar de core business, namelijk lesgeven en alles wat daarmee samenhangt.

Mijn motivatie hierbij is eigenlijk mijn verhaal van vanmorgen: zonder betrokkenheid kun je niets veranderen. Ik vind dat wij paternalistisch, arrogant en wereldvreemd denken als 'wij' wel even de problemen bepalen en ook nog denken te kunnen bepalen hoe 'zij' die problemen op gaan lossen en dat alles dan wel zo zal gaan zoals wij bedacht hebben. Daarnaast vind ik deze visie ook terugkomen in de implementatie van de NWS. Liever had ik het Helicon-model gezien (op welke manier dan ook commitment genereren, beginnen en zien waar we uitkomen, risico nemen dus). Dit is slechts een verschil in visie en dat moet kunnen. Het moet echter niet zo zijn dat je jezelf verloochent door in die visie mee te gaan.

Totdat er een nieuwe codoc is, zal ik mijn taken gewoon uit blijven voeren en een nieuwe codoc inwerken. Ik ga voor de rest ook geen zaken chicaneren of traineren want ik blijf onderwijs keileuk vinden, met de nadruk op 'onderwijs en met de mennekes aan de gang zijn',

W.
(wordt ongetwijfeld vervolgd)