maandag 12 juli 2010

Nog even dit ...

Ja dus, toch weer 'fooled again', zie afgelopen zaterdag. Om deze serie dan toch maar positief af te sluiten, een stukje uit de toespraak voor de gediplomeerden. Medio september ben ik weer terug.

... In deze zaal zitten dus 2 generaties uit het Nederlandse Middelbaar Beroepsonderwijs; de deeltijd, nog gebaseerd op de eindtermen en enigszins te vergelijken met de vroegere MTS en de dagopleiding gebaseerd op de laatste ontwikkeling in onderwijsland.Over competentiegericht onderwijs is veel te doen het laatste jaar: de media hebben inmiddels een beeld gecreëerd dat de invoering van CGO een grote mislukking dreigt te worden en hebben alle zeilen bijgezet om die beeldvorming verder uit te vergroten. Kwaliteitsmedia als o.a. Zembla, NRC en Volkskrant hebben het afgelopen half jaar gepoogd om d.m.v. hun eenzijdige kijk een beeld te scheppen, waar wij ons totaal niet in herkennen. CGO moest namelijk ingevoerd worden, maar wij hebben geprobeerd om veel van de oude waarden te behouden.Door reportages en artikelen over ROC’s in het westen van het land, werd het beeld gevormd alsof leerlingen de hele dag in de kantine zaten te kaarten en gokken, geen lessen kregen en dat docenten nauwelijks nog uit de docentenkamer durfde te komen omdat ze zich bedreigd voelden. De beeldvorming werd nog verder versterkt door studentendemonstraties (wilden meer les) en de heer Verbrugge van BON, een academicus die in een constant gevecht verkeerde met alle voorstanders van CGO, maar die nog nooit een ROC van binnen heeft gezien. Dit heeft ons als ROC Eindhoven en specifiek de technische opleidingen bijzonder geërgerd: op verzoeken om hier eens te komen kijken, werd niet gereageerd; ook neutrale media (zoals 2 Vandaag/NOS) schijnen er alleen maar op uit te zijn om het huidige MBO in een kwaad daglicht te stellen. Wij werden onlangs gesterkt in de mening ‘dat het wel goed zat bij ons’ na de zoveelste inspectie. De ene helft van Nederland inspecteert namelijk momenteel de andere helft. De uitslag was positief: we mochten er zijn, zeker in vergelijking met de 9 andere ROC’s die al geïnspecteerd waren. Wij denken dus dat we tevreden mogen zijn; er kan natuurlijk altijd wat beter, maar in grote lijnen mogen we niet klagen, zeker gezien de grote berg bureaucratie die dit type onderwijs met zich meebrengt. Het leuke is dat een van de gediplomeerden een broer heeft die vorig jaar ook zijn diploma BOL 4 Werktuigbouwkunde heeft behaald. Hebben zij hetzelfde diploma?
Nee. Het diploma van vorig jaar was gebaseerd op PGO, dat van dit jaar op CGO. Het grote verschil zit ‘m in de projecten in het jaar die stukken belangrijker zijn en die als het ware een van de kerndelen van het diploma vormen; qua kennis is alles zo’n beetje hetzelfde gebleven, alleen veel van de kennis is veel meer toegepast.Daarnaast zijn competenties zoals analyseren, initiatief nemen, het kunnen toepassen van regelgeving en technische normen, zich professioneel opstellen veel duidelijker aan de orde gekomen dan voorheen; ook is de technische diepgang van de projecten ook groter. Wij denken dus een andere, nog beter op de werkvloer voorbereide leerling te hebben afgeleverd en daar zijn we gepast trots op, omdat het moeilijk was om de bureaucratie niet de overhand te laten nemen op het onderwijs ...