donderdag 18 februari 2010

Het Lekkende Leeghoofd


Ja, daar is ze weer; Staatsecretaris Van Verstandsverbijsteringsveldt, ook wel bekend staand als Meisje Marja, maar tegenwoordig ook wel het Lekkende Leeghoofd geheten. Het Lekkende Leeghoofd en haar ambtenaartjes weten het ook allemaal niet meer. ROC's die er maar op los sponsoren (meerdere eredivisie- en eerstedivisieclubs), terwijl er geen lessen gegeven worden, het MBO lijdt verlies (nogmaals: scholen kunnen geen verlies lijden), MBO-opleidingen afgekeurd (zeer zwak of zwak). Elke dag is het wel iets. Of een MBO-opleiding wordt afgekeurd heeft overigens weinig te maken met de kwaliteit. Het kan ook zijn dat het aantal kasten niet is vastgelegd in een spretsjiet of dat het rendement (zucht, steun, kreun) te laag is. Dit betekent het volgende: er beginnen 50 leerlingen aan een opleiding en na 4 jaar hebben 25 leerlingen een diploma; dit is een rendement van 50%. Dat vindt het Lekkende Leeghoofd te laag of te hoog, net wat haar ambtenaren er van vinden. In ieder geval is het uitgangspunt dat leerlingen zo snel mogelijk 'gecertificeerd' de deur uit gaan. Kwaliteit is eigenlijk niet belangrijk. Rendement te laag -je wilt bijvoorbeeld als school je kwaliteit behouden en er zakken wat leerlingen-, heeft als gevolg de kwalificatie 'zwak' van de door het Lekkende Leeghoofd ingeschakelde onderwijsgestapo (inspectie).
Het Lekkende Leeghoofd heeft inmiddels besloten om de invoering van het CompetentieGericht Onderwijs (CGO) weer met een jaartje uit te stellen (op 97 % van de scholen is CGO reeds ingevoerd; dus uitstel is eigenlijk onzin). Eigenlijk was het september 2008, toen september 2010, nu september 2011. Dat heeft ze dan wel weer goed gedaan; door de invoering over het einde van deze kabinetsperiode (officieel mei 2011) te tillen, krijgt ze niet nog meer ellende te verdedigen. September 2011 heeft het Lekkende Leeghoofd al weer een andere onnutte baan. Dat uitstel is dus een soort luier; het lekt allemaal bij het leeghoofd en dat uitstel zorgt er voor dat de shit niet helemaal zichtbaar wordt. Het stinkt wel allemaal.

Terug


Juist ja, het moet weer; ik kan er ook niets aan doen. Te veel onrecht, waanzin en mooie dingen te melden. Niet meer elke dag, maar toch wel een keer of drie, vier per week. Geniet nu vast van veelbelovende werktitels als: het Lekkende Leeghoofd, Kastentellers, Hongaars Bezoek, Temperament-disregulatie, Gecertificeerd Bedelaar, Waverunner, Wilco, Wijnkaarhouder, Hun Zeggen, Mavia O., Gestelsestraat.

vrijdag 16 oktober 2009

Stoppen

Ik ben uitgeblogd. Het was leuk. Het ga u goed.

donderdag 15 oktober 2009

Vellenkip

Vellenkip is een van de vele verbasteringen die Cruijff in een taal heeft aangebracht. Altijd leuk om hem z'n wartaal te horen uitslaan. Kippenvel had Cruijff maar even letterlijk vertaald en zo kwam het dat heel Catalonië het op een gegeven moment over vellenkip had als Cruijff weer eens een weergaloze actie had neergezet.
Cruijjf was belangrijk genoeg om een film over te maken: En Un Momento Dado is de titel en ook weer een fraaie verbasterde vertaling van 'op een gegeven moment'. Een aantal mensen vertelt over 'hun Cruijff-moment'. Oude Spaanse baasjes proberen bijvoorbeeld in een café met behulp van stoelen en tafels een van zijn goals na te spelen. Ook vertelt een ontroerde chirurg hoe hij in het lijf van zijn idool een bypass mocht aanleggen. Cruijff blijft in vorm gezien zijn uitspraak over Van Gaal, die hij een bepaalde uitspraak niet kwalijk nam, omdat het hoogstwaarschijnlijk een 'gevalletje Alzheimer' was. Daar kunnen ze het dan weer mee doen in Beieren. Als gratis fillumpje de trailer van voornoemde fillum.
http://www.youtube.com/watch?v=HPmvj4iguko

woensdag 14 oktober 2009

(On)gelijk

'Minister Donner liep gelijk naar de overkant van de straat om zijn fiets te pakken.' Wat nou gelijk, gelijk met wie? Dat moet meteen zijn, dacht ik. Zeker in spreektaal, werd deze vermeende fout tot in de hoogste regionen gemaakt. Ik heb er ook veel mensen op aangesproken en uitgelegd waarom dit fout was. Ik heb ongelijk. Hieronder de uitleg:

Beide zinnen zijn correct. Minister Donner liep meteen ... is in elk geval standaardtaal in het hele taalgebied. Minister Donner liep gelijk ... is standaardtaal in Nederland. Het is niet duidelijk of het gebruik van gelijk in de betekenis '(zo) meteen' ook in België tot de standaardtaal gerekend kan worden. Gelijk is zeker informeler dan meteen; in formeel taalgebruik bestaat er dan ook een voorkeur voor meteen.
Bron: Nederlandse Taalunie

Uiteindelijk heb ik dus wel een beetje gelijk, want wij moeten allen streven naar formeel taalgebruik. Daarom dus geen excuses.

dinsdag 13 oktober 2009

Frau Loudmouth


You're a loudmouth baby You better shut up
I'm gonna beat you up 'Cause you're a loudmouth babe
You're a loudmouth baby You better shut up
I'm gonna beat you up 'Cause you're a loudmouth babe
You're a loudmouth baby You better shut up
I'm gonna beat you up 'Cause you're a loudmouth babe
'Cause you're a loudmouth babe loudmouth babe
'Cause you're a loudmouth babe loudmouth babe
'Cause you're a loudmouth babe loudmouth babe
'Cause you're a loudmouth babe

maandag 12 oktober 2009

Inspectie

Hier wordt de onderwijsinspectie blij van. Voor de rest geen commentaar.

De Onderwijsraad benoemt burgerschap als ‘een formele juridisch-politieke status, inhoudend het samenstel van specifieke rechten en plichten die verbonden zijn aan het hebben van de nationaliteit van een bepaalde staat, het zijn van staatsburger van die staat. Daarnaast betreft burgerschap de bereidheid en het vermogen onderdeel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren (Onderwijsraad, Onderwijs en burgerschap, 2003)’.

Burgerschapscompetenties worden door het Colo (2002, pag. 35) als volgt gedefinieerd: ‘de ontwikkelbare vermogens van mensen om in voorkomende maatschappelijke situaties op adequate, doelbewuste en gemotiveerde wijze proces- en resultaatgericht te handelen, dat wil zeggen passende procedures te kiezen en toe te passen om de juiste resultaten te bereiken. Burgerschapscompetenties hebben betrekking op het vermogen met individueel verantwoordelijkheidsbesef te kunnen functioneren in het publieke domein, dat wil zeggen om in de maatschappij te participeren als actief burger en daarbij zelfstandig en verantwoord te handelen’.

Wanneer we naar de kerntaken en de bijbehorende werkprocessen kijken, kunnen we concluderen dat er een neo-republikeinse opvatting aan het brondocument LL&B (april 2007) ten grondslag ligt.

Bij de ontwikkeling van burgerschapscompetenties zal deze opvatting uitgangspunt moeten zijn. Het gaat om participatie en niet om identificatie. De student zal worden beoordeeld op zijn deelname, niet op zijn mening.