donderdag 8 oktober 2009

Vogelvrij


Eindelijk weer net 'n normaal mens, die Berlusconi. Niet meer onschendbaar, maar -gisteravond- toch nog een grote mond. 'Hovaardij gaat vooraf aan verderf, en hoogmoed komt voor de val.' Spreuken 16:18.
Gisteren liep ie nog megalomaan rond met z'n vriendjes en bewakingsapen, over 'n maand of 6 net zo eenzaam als Andreotti nu. Zie foto uit Il Divo net voor de teloorgang van Andreotti.

woensdag 7 oktober 2009

Bord


Het is een tijdje 'niet modern' geweest om hele borden vol te schrijven met tekst, formules, uitwerkingen, schema's etc. Vaak ontkom je er niet aan en daar is niets mis mee. Ik mag zelf ook graag een bord vol schrijven, maar dat ontaardt meestal in chaos. Een 'mooi' groen bord met ouderwets krijt volgeschreven met formules ontroert mij, dit i.t.t. de tegenwoordige whiteboards waar je altijd op staat te klooien met een stift die, of bijna 'op' is, dan wel helemaal 'op' is of moeilijk zichtbaar achter in de klas. Er zijn nu ook high tech-borden, waar je van alles digitaal kunt doen. Misschien dat ik daar in de toekomst ook opgewonden van raak.
In de 'moeder van alle schoolborden' (zie foto) herken je ook vaak de aard van de bordschrijver.
In dit bord hebben we te maken met een hoogstwaarschijnlijk enigszins structopatische schijver (neiging tot het structureel aanpakken van problemen; tegengestelde van chaoot), met een mogelijk licht kritische onderbouw (een regel wordt niet 'recht,' geschreven, maar gaat langzaam -in dit geval een hoek van 18 graden- naar beneden). Dit alles is niet wetenschappelijk onderbouwd, dus kan ook als gezwets beoordeeld worden.
Oefen voor uzelf op een blad zonder lijntjes. Recht blijven (horizontaal) is 'stabiel, evenwichtig'; naar boven -indien meer dan 16 graden- is 'mogelijk optimistisch'; naar beneden -indien meer dan 17 graden- is 'mogelijke neiging tot kritisch vermogen' (zie ook grafologisch handboek).

dinsdag 6 oktober 2009

Buma/Stemra

Onderstaand bericht heb ik 'gejat' van de Buma/Stemra-site. Ik ben benieuwd of ik hiervoor ook een boete krijg.
Keuzemogelijkheid: wél of geen muziek op je site
Iedereen met beschermde muziek op zijn website ontvangt vanaf heden eerst een brief waarin de eigenaar van de website gevraagd wordt een licentie af te sluiten bij Buma/Stemra voor het gebruik van de muziek op zijn site. De eigenaar wordt ook de mogelijkheid gegeven om de muziek van zijn site te verwijderen. Wanneer hij dit aan Buma/Stemra aangeeft en de muziek wordt daadwerkelijk van de website gehaald, verstuurt Buma/Stemra geen factuur. De nieuwe digitale tarieven gelden vanaf 1 januari 2010. U kunt de brochure van de nieuwe digitale licenties inzien op onze website door HIER te klikken.
Als je op HIER klikt, dan krijg je de brochure met prijslijst. Het komt er op neer dat je € 120 voor 6 TouTube-fillumpjes kwijt bent. Intussen is er al veel tumult ontstaan. Een van de reacties komt uit doorgaans onbetrouwbare hoek, maar heb ik ook maar even gejat.
Wie ooit eens radio heeft gemaakt of liedjes op internet plaatst, kent Buma/Stemra. De club uit Hoofddorp behartigt voor het overgrote merendeel van de Nederlandse muzikanten de auteursrechten. Dat betekent dat ze mensen die inbreuk maken (proberen te) stoppen en dat ze geld innen voor het gebruik van materiaal waar auteursrecht op berust. Velen zien het als een logge machine met bovendien veel overhead. De VVD vreest zelfs dat er te veel geïnd geld in de zakken van Buma/Stemra zelf verdwijnt. Kamerlid Charlie Aptroot in De Telegraaf: "Aan de graaicultuur moet een einde komen!"
Aptroot voert al enige tijd een hetze tegen Buma/Stemra. In maart zei hij nog dat muzikanten (en ook houders van andere soorten auteursrechten) te veel geld mislopen doordat de beleggingsportefeuille van Buma/Stemra niet helemaal in orde was. Buma/Stemra bestreed dat meteen tegenover 3VOOR12. De branchevereniging sprak van een ordinaire verkiezingsstunt.
Dit keer valt Aptroot de club op een ander punt aan. "Er zit een graaicultuur achter die ten koste gaat van ondernemers en artiesten." Buma/Stemra houdt 26,9% over het geïnde geld zelf in. Dat blijft ‘aan de strijkstok hangen’, aldus Aptroot. "Dat is een schandalig hoog percentage." Aptroot legt ook een link met de portemonnee van Buma/Stemra-directeur Bakker, die zelf een belang van 85% zou hebben in Buma/Stemra. Met andere woorden: van de 26,9% zou wel eens 20% ten goede kunnen komen van meneer Bakker.
Ook dit keer verweert Buma/Stemra zich. Bakker zou geen 85%-belang hebben, maar lager. Hoe laag? Dat is het geheim van Bakker.
Voor straf nog een gratis joetjoepfillumpje; wederom Burnside met Johnny Woods zelluf.
http://www.youtube.com/watch?v=vtJj0ClIOmo

maandag 5 oktober 2009

Johnny


Dit is Johnny Woods (1917 - 1990). Johnny komt uit de Mississippi-delta en speelde mondharmonica in de jaren '50 - '60 - '70. Johnny heeft 1 lp gemaakt (Groove). Hij speelde daarnaast met Mississippi Fred McDowell en R. L. Burnside. Johnny lustte hem graag en kon daardoor wel eens een optreden verpesten. Johnny belandde uiteindelijk in de vergetelheid en werd boerenknecht.
Via onderstaande link kun je de diepte in over deze man:
http://frederatorblogs.com/kathleen/2008/01/05/johnny-woods-%3E-mississippi-harmonica/
Waar het daarnaast echter om gaat, is dat Buma/Stemra met ingang van 1 januari 2010 wil gaan verbieden dat ik filmpjes van YouTube ter ondersteuning van bovenstaande op mijn blog zet (of ik moet € 120 per 6 fillumpjes gaan betalen). Ik vind daarentegen dat iedereen maar eens een keer Johnny Woods en R.L. Burnside moet horen en zien. We spreken dus van een conflict. Bovendien lijkt het me onwaarschijnlijk dat het geld uiteindelijk bij de erven of nazaten van Johnny terecht komt; Johnny was al amper te vinden in het moeras door zijn vriend Mississippi Fred McDowell (en hij is geboren en getogen in deze delta), laat staan door een bleekneus/ringbandterrorist van Buma/Stemra. Daarom hieronder een opname van R.L. Burnside met Johnny Woods. Geniet, zo lang het nog kan, voordat de ringbandterroristen het volgende pleziertje van de eenvoudige, hardwerkende mens afnemen.

zondag 4 oktober 2009

Spindokter

Spindokter ... of nog erger spindoctor. Er lopen er kuddes van rond. Daar moet het maar eens mee afgelopen zijn. De bekendste ex-spindokter is de tegenwoordige Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries. Jack was de spindokter van Balkenende. Als Balkenende het even niet meer wist, wist Jack het wel. Als beloning mag hij nu de JSF er door heen wringen. Jack heeft eigenlijk alle kenmerken van de spindokter: spreekt de baas nooit tegen, huichelachtig voorkomen, komt met nietszeggende en strategisch waardeloze oplossingen en vindt zichzelf geweldig. Over Jack wil ik het even niet hebben, iedereen kan zien dat het een 'likker der 1ste klasse' is.
De spindokters, communicatie-adviseurs, partijstrategen van mevrouw Hamer (fractie-voorzitter PvdA 2e Kamer, een foto of tv-opnamen van deze vrouw zal ik u besparen) moeten maar eens kort beschouwd worden. Hamer is inmiddels aangeschoten wild en weet dat zelf ook. Omdat ze dat weet, wordt ze onzeker en gaat ze nog meer fouten maken en wartaal uitslaan. Een spindokter, adviseur, communicatiedeskundige, partij-ideoloog, partijstrateeg of wie dan ook uit de hofhouding van Hamer moet een keer tegen deze vrouw zeggen dat ze moet stoppen; dat is beter voor iedereen: voor haarzelf, voor de politiek, voor de PvdA en voor mij, want het is allemaal niet om aan te zien en gezien mijn afwijking moet ik de politiek wel blijven volgen. Maar nee, al deze spindokters doen niets, want anders zijn ze hun baantje kwijt. Allemaal 'likkers uit de bovencategorie'. Dus: nooit meer op Hamer schelden (zij kan er niets aan doen, ze is zo geboren), maar de spindokters en het andere adviseurstuig om haar heen diep verachten, omdat ze dit aangeschoten wild zo lang laten lijden. Lelijk woord overigens, spindokter.

zaterdag 3 oktober 2009

Jan


Dit is een supportershome voor Juventus-fans in Sciacca, ongeveer 1300 kilometer van thuisbasis Turijn. Hier komen de plaatselijke supporters samen om bijvoorbeeld zondagavond naar AS-Roma - Juventus te kijken. Juventus won die avond en dan kruipen deze supporters op hun scooters en rijden met Juventus-vlaggen een rondje door het dorp. Het gaat om een gewone competitiewedstrijd.
In Nederland wordt er ook veel geoudehoerd over voetbal. Niets mis mee; vrijwel iedereen kan er aan meedoen en het is volkomen vrijblijvend. Voor de rest vallen er meestal geen doden of gewonden bij. De top-oudehoer en ultieme ijdeltuit binnen dit volksvermaak is Jan Derksen. Derksen heeft de kwaliteit dat hij altijd tegenzin suggereert, maar eigenlijk het liefst de hele dag met zijn hoofd op de verrekijk wil zijn. Om dit gemis te compenseren, heeft hij een voetbalblad, waar hij hoofdredacteur van is. Door het heilige internet kan hij nu toch elke dag met zijn hoofd op een scherm komen. Hij heeft altijd wat te zaniken en je vraagt je af of deze man wel echt van voetbal geniet. Immer badinerend bespreekt hij een voetbal-trivialiteit, met opwekkende titels als: 'Huntelaar heeft de verkeerde club gekozen', 'John van 't Schip is in Nederland overbodig', 'Voetbal in Lage Landen hard achteruit gegaan' enz. Daar kunnen we het dan weer mee doen.
Als aanvulling op de links ook nog een voetbalmaniak (collega Jens Bijsterveld, geen familie van Marja van Verstandsverbijsteringsveldt), die er niet alleen over oudehoert, maar die zijn geoudehoer ook nog opschrijft:
http://voetbalblogspot.web-log.nl/voetbalblogspot

vrijdag 2 oktober 2009

Rufus


Walking the Dog, loopt al weer weken in mijn hoofd te zeuren. Ruim 300 maal gecovered, o.a. door de Stones. Rufus Thomas, de maker en zanger, heeft uiteindelijk maar 2 hitjes gehad, maar heeft wel weer het voordeel dat hij Carla Thomas verwekt heeft (zeer goede souldame). Nu maar hopen dat het een keer ophoudt. Wel een mooi fillempje overigens.